Saturday, March 31, 2007

nak mengerti kalimah cinta?
"ia tidak bertutur kata, namun adanya ia memberi makna"


kalimah cinta. satu kalimah yang memang tidak asing bagi seluruh manusia sejagat. sekalipun rata-rata yang menyebutnya tidak memahami dan tidak mengerti mahkluk apakah cinta itu. kalimah ini juga digunakan oleh para Nabi-Nabi as dan Rasul as yang diutuskan jesteru untuk menanam sedalam-dalamnya di dalam hari orang mukmin demi mengangkat darjatnya setinggi-tinggi darjat. daripada bergelar seorang manusia biasa kepada hamba kepada raja tuhan sekelian alam.

melalui cinta hati-hati mukmin dapat digoncangkan, dihidupkan dan terus menjalar rasa cinta kepada Allah swt dan islam itu sendiri. bermaksud di sana akan mengerti cinta sebenar bahawa betapa agungnya para mukmin dapat menikmati erti keabdian melalui cinta kepada Allah swt.

juga kalimah cinta tidak asing dari kalam motivator dan para kaunseling bahawa kalimah ini sememangnya adalah bagai sihir dan mempunnyai bayang-bayang yang halus di jiwa manusia. ia tidak bertutur kata, namun adanya ia memberi makna.

kita dapati di dalam kitab suci Al quranul karim mengenai kalimah cinta disebut sebanyak lebih daripada 80 kali. iaitu termasuk kalimah-kalimah yang memberi erti yang sama seumpama cinta walaupun dalam keadaan yang berbeza.

juga dituturkan kalimah cinta melalui kalam suci baginda Rasulullah saw. pada perbagai tempat yang berlainan. sememangnya sekali-kali tidak mengaibkan sedikitpun kalam baginda saw yang suci dengan kalimah cinta.

perlu diingatkan bahawa bilamana berbica mengenai cinta is tidak bermakna cinta yang biasa dilaung-laungkan di media massa, bisikan lagu yang dinyanyikan yang mana semua itu memberi maksud cinta itu hanyalah rasa cinta antara lelaki dan perempuan. sedangkan pengertian kalimah ini adalah sebaliknya. pengertian yang dilaung-laungkan oleh media perdana yang global ini seolah-olah membuat defenisi bagi kalimah cinta di dunia ini. realiti semua ini tidak lain dan tidak bukan hanya lah semata-mata membawa penipuan dan jauh daripada menunjukkan ketulenan yang sebenar. terpesongnya pengertian ini so manusia kini just memahami bahawa love is making sex.
dot dot dot ....... nak tahu lebih lanjut lagi pasal cinta ni so bacalah buku
al hub kaifa nafhamuhu wakaifa numarisuhu. 200 m/s lebih.
penulis - dr sohaba mohd bunduk.
harga - 9 poung egypt je.
nak dapat ilmu tentang cinta pun kena baca buku juga. jangan dok cuba2 praktikal terus.

ni sambil baca, juga nak tahu apabenda cinta maksud yg sebenarnya? baca je sambil2 hilang mengantuk baca buku kuliah.


DARIPADA ARTIKEL INI ... SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT SAHABAT SEKAPAL
US ZOOL NAZHI NAINA MOHAMMAD. MOGA rumah tangga diberkati rahmat Allah swt. hingga ke akhir hayat.



No comments: