Tuesday, October 16, 2007

masa, kerjaya, and ..... mahalnya nilai satu kurniaan dan persedian.




masa, kerjaya, and ..... mahalnya nilai satu kurniaan dan persedian.

hari ni masuk hari ke 35 kat malaysia, setelah 8thn di bumi yg berpadang pasir kering
kontang. memang dunia hidup ini dah 
byk berubah dan akan berubah lg. sampai malaysia 13 hb (1 ramadhan) .. bersyukur thn ni dapat berpuasa n beraya di bumi malaysia, walaupun di mana-mana pun masing2 ada keistimewaannya. lebih-lebih lg di  bumi para ambia a.s. 

27 hb sept : hello, assalamu3alaikum. ni ust mat mudir (pengetua sekolah), ni ziad ke? tahniah anta dapat mula bertugas 1 okt ni, n dapat gaji ijazah. <>
diisikan. pd permulaannya terpikir jg dlm benak pikiran, aku nak terima or tidak tawaran ni? sebab baru je seminggu aku balik dari belajar. tak terpikir terus ke medan kerjaya. setelah bertanya pendapat seorg dua kawan, rata2 masing-masing memberikan ucapan tahniah. secara langsung memeberikan tanda bahawa peluang kerja ini bukanlah suatu yg mudah utk kita dapati. dgn penuh rasa tawakkal utk memulakan hidup baru, aku teruskan langkah perjalanan yg penuh berhati2.

1hb okt aku mula melangkah ke medan kerjaya sebagai pendidik. memang tanpa sebarang persedian. maklumlah diri ini bukan pemengang diploma perguruan yg menandakan seorg guru
yg telah terlatih. hanya berbekalkan semangat di dada utk mencari satu pengalaman yg baru, n 
berbekalkan apa yg aku dapati di dunia persatuan di bumi mesir. alhamdulillah, sekadar yg 
mampu satu ketika dulu aku telah berkidmat utk anak anak persatuan, kini aku dapat
mengecapi ilmu persatuan tersebut. betapa mahalnya pengalaman suatu masa dulu. 

waktu asar 13hb sept aku sampai di bumi malaysia, pd mlm itu berbekalkan semangat di dada, 
aku menyakinkan diri terus imamkan terawih. tanpa semangat, pada malam tu mybe aku lena
dlm tahayyat. hancur solat malam tu. hehe :D. memang hampir terlena jg. apapun alhamdulillah selesai terawih mlm pertama. berbekalkan hafalan di awal surah albaqarah yg lepas.
rata-rata org bertanyakan; adik bila balik? adik je, not ustaz :D.. sampai ptg td, ptg td ?! ya.

so sekrang ni dah 17 okt, sudah hampir 2 minggu aku melangkah kaki utk belajar menjadi seorg pendidik. selepas berbuka or sebelum maqrib terus bertolak utk berterawih. masa kini sudah penuh terisi. bukan umpama satu ketika dulu(lamanya bunyi :D). 
walaupun jua dulu tidak pernah terasa kosong or sunyi dari terluangnya masa di hati n di jiwa, namun kini realiti masa tak sudah terluang.
 


No comments: