Tuesday, November 14, 2006

ANDAINYA MENTARI BERKATA-KATA N SO APA KATANYA UTK HIDUP KITA HARI NI?


ANDAINYA MENTARI BOLEH BERKATA-KATA AND KITA SEMUA INI DIPANDANGNYA BAGAI IA MEMBERI CAHAYA MENTARI PD KITA, SO APA KATA MENTARI UNTUK HIDUP KITA HARI NI?


Banyak juga beli buku-buku and kitab-kitab awal bulan september ni. Asalnya bukan nak beli banyak-banyak and sekadar untuk himpun jd bertimbun. But .... sebab kebetulan tergerak hati untuk banyak melangkah pergi ke maktabah (library). Kata orang pantang masuk maktabah just tengok2 je. Alang-alang masuk maktabah so ambillah dia jadikan teman baru untuk balik bersama-bersama kerumah. Tak de yang rugi pun bila berbelanja wang pound mesir untuk ditukarnya dgn kitab-kitab yg amat bernilai ni. Andainya dirimu wahai kitab and buku engkau tidak dibaca and dijenguk hari ini, tak semestinya dirimu terus aku tinggalkan begitu, ada berkata seseorg "biarlah rindu yg mendekatkan kita". And dengan rindu itu kita akan ditemukan and disatukan nanti. Cintaku padamu takat ini tidak pernah berubah. Sekalipun masa and badai laut silih berganti. Sememangnya takat ini dirimu masih tiada ganti and tak rela akan ada penggantinya, akibat semua ini adalah kerana aku tidak pernah menganggap engkau sebagai hanyalah setakat teman dan buah hati and kekasih masa sepi. Ini semua adalah kerana tersemat dalam jiwa bahawa ....engkaulah ganti tempat berteduh didunia gersang ini buat mencari sesuatu yg hakiki lagi abadi. Itulah kata aku "mengejar sedamai janji". Tanpamu, sekalipun dunia ini dikelilingi taman dan manusia berada didalam istana sekalipun, nescaya manusia akan duka dan sengsara tanpamu. Kerana padamu ada nilaian yg mahalnya tiada ganti harganya. Itulah ia nama yg telah diberikan yg IA juga makhluk seperti kita. Adanya ia akan mulia kita.

Itulah ia ILMU namanya.

Firman Allah swt. " katakanlah wahai Muahmmad adakah sama org yg berilmu akan org yg jahil"?Lg firmaNya" Allah swt talla akan mengangkat darjat org yg beriman dan juga org yg berilmu itu beberapa darjat" dan sabda Nabi Saw." Berlajarlah kamu bermula dari buaian hinggalah keliang lahad".

Cukup dulu takat tu. Just nak bgthu kelebihan org yg berilmu dan yg menuntut ilmu. Moga kita terus tabah tekun and semestinya senantiasa tawakkal pdNya. Aminnn ya Rab.


INI DIA TEMAN DIKALA SUNYI AND PENYULUH DLM CAHAYA
1. AZKAR IMAM NAWAWI -LE 35

2. TAKWIL MUKHTALIFUL HADITH inbu qutaibah -LE 15

3. AKHIDAH ISLAMIAH DISISI IMAM EMPAT / SYAFIE,MALIKI,HAMBALI,HANAFI.

4. MANHAJ DAKWAH - SYEKH ATIAH SAQAR.

5. KITAB TAFSIR SAFWATUL TAFASIR - SYEKH ALI SOBUNI.

6. TAZKIRAH DUAT -IMAM HASAN AL BANNA

7. MUQARANAH (PERBANDINGAN) INJIL-INJIL TERMASUK BARNABA.

8. KABAAIR (DOSA-DOSA BESAR) -IMAM ZAHBI

9. SYARAH HIKAM IMAM SYARQAWI.

and yg lain-lain lg berbaki pembelian yg bulan lepas. kat cni memadai utk catatan bg pembelian kitab pd bulan ini.NOVEMBER 2006.

IKHLAS PENULISAN INI DARI SEPASANG TANGAN UTK SANG MATA YG RASA MENGANTUK UNTUK MENGAHABISKAN BACAAN KITAB MLM NI.

Bila agak-agaknya nak habiskan bacaan semua kitab ni ya ziad? hehe. Doakan je lah.

No comments: